Jump to content
Sign in to follow this  
Hoffman

Elementarz RP Hoffmana

Recommended Posts

Cześć!

 

Ci, co mnie kojarzą na pewno znają ten poradnik. Napisałem go kilka lat temu i wklejam na różnych serwerach, żeby zapoznawać tych nowych graczy z tym, co grają. Miłej lektury!

 

Jak wiemy z założenia serwer jest otwarty zarówno na starych weteranów sceny Role Play jak i na totalnych Świeżaków. Z myślą o tej drugiej grupie postanowiłem napisać zbiór podstawowych, elementarnych zagadnień i informacji niezbędnych do samodzielnej egzystencji w systemie. Zbiór oczywiście będzie uaktualniany wraz ze wzrostem dostępności informacji chociażby o skrypcie. Zapraszam.

 
 

 

PODSTAWY RP


Role Play (RP), co w wolnym tłumaczeniu oznacza "Gra Roli" (inaczej Gra Fabularna) to rodzaj, tryb rozgrywki wykorzystywany w globalnej sferze gier. Istnieją znane niektórym gry RP tzw. "Książkowe", gdzie przy stole siada GM, gracze, rozkłada się książkę i rozpoczyna się rozgrywka. Tryb RP w nawiązaniu do v-life jest rodzajem rozgrywki prowadzonym na platformie Rockstar Games - Grand Theft Auto: San Andreas (z zew. oprogramowaniem: San Andreas: Multiplayer). W przełożeniu na naszą rozgrywkę: Try Role Play polega na wcielaniu się w fikcyjną, wykreowaną przez nas postać, aby realizować założone przez nas cele drogą IC, poprzez odgrywanie wątków fabularnych, tzw. "akcji". Wydaje się banalnie, a dla niektórych nawet kolokwialne. Tacy mówią "przecież to tylko gra" co później staje się wymówkami podczas łamani zasad czy innych przewinień. Jednakże warto tutaj zaznaczyć, że wszyscy gracze przeznaczają tutaj swoje zasoby, aby coś uzyskać i nie możemy mówić tutaj o wolnym poczuciu bezsensowności rozgrywki, jakim jest właśnie RP. Tym bardziej, że branie udziału w rozgrywce jest nieprzymusowe, nieodpłatne i dobrowolne, a przede wszystkim ma dawać przyjemność.

 

Tryb RP w rozgrywce w SA:MP jest niczym innym jak wielką grą aktorską w globalnym teatrze. Każdy z nas jest jednocześnie aktorem i swoim własnym reżyserem. Wcielając się w naszą postać i wychodząc na ulice Los Santos automatycznie stajemy się stałą i integralną częścią świata przedstawionego. Od chwili wejścia na serwer jesteśmy w pełnej sposobności do odgrywania z każdym i wszystkim. Brzmi zbyt pięknie. Oczywiście, gdyby każdy grał co mu się żywnie podoba - rozgrywka zamieniłaby się w czysty obłęd i chaos. Cała rozgrywa jest kontrolowana i ograniczana z jednej strony przez regulamin (który jest niezbędny do przeczytania przed rozpoczęciem zabawy), a z drugiej przez skrypt, który odpowiednio ustanawia parametry rozgrywki, aby była ona płynna, przystępna, no i oczywiście - przyjemna. Skrypt ciągle ulega zmianą pod wpływem aktualizacji, przez co wprowadza z każdą z nich nowe funkcje, które ubarwią naszą rozgrywkę o nowe możliwości, które nadal będą zgodne z wcześniej wspomnianymi założeniami. Serwer żyje dzięki funkcjonowaniu kilku rodzaju ugrupowań, w których można szukać drogi zarobku, ścieżek "karierowych" i innych celów, które może obrać naszą postać. Wyróżniamy organizacje - czyli publiczno-rządowe instytucje (e.g. Los Santos Police Department); każde z nich pełni odgórnie założone role i muszę spełniać określone cele. To tutaj znajdziesz zatrudnienie, jeśli interesuje Cię czysta praca w oficjalnych organach państwa; rekrutacja zazwyczaj odbywa się poprzez forum. przestępczość - czyli wszelkie ugrupowania o charakterze przestępczym, mafie, kartele, gangi, szajki etc. Rekrutacja często drogą IC, gdzie krok po kroku wcielasz się w szeregi ugrupowania w charakterystyczny dla każdej sposób. No i oczywiście zostają biznesy - czyli prywatne przedsiębiorstwa o ukonkretnionej specjalizacji, które może założyć każdy gracz po uprzednio napisanej i zaakceptowanej tzw. "aplikacji na biznes". Jest to prosty sposób na zarobienie trochę grosza, przy niewielkim nakładzie czasu. Są to np. firmy taksówkarskie.

 

Przejdźmy teraz do istoty rozgrywki w trybie RP. Cała zabawa rozgrywa się na przestrzeniach dwóch sfer - sferze, która jest ściśle związana z naszą postacią - sfera IC, a także na sferze, która jest związana z nami samymi - tzw. sfera OOC. Out Of Character to my sami, a także cała wiedza, którą posiadamy. Komunikując się właśnie drogą OOC jest równoznaczne z faktem, iż komunikujemy się z drugim graczem, a odpowiadają za nią komendy chatu takie jak /b - lokalny chat ooc, czy /w - prywatna wiadomość. W skrócie oznacza to tyle, iż wówczas, gdy wykorzystujemy zasób wiedzy, który pozyskaliśmy np. na forum, na skype, od kolegi w szkole - jest to OOC. In Character to właśnie nasza postać, wszystko co z nią związane, a także wszelkie informacje, które nasza postać pozyskała w sposób, w którym brała bezpośrednio udział. Czyli w skrócie, kiedy nasza postać pójdzie do baru i tam się dowie, że ktoś mu groził, wówczas mamy podstawy, by odgrywać niepokój i strach. Kiedy np. w szkole nasz kolega powie, że wczoraj grał i ustalili, że chcą nas zabić - wówczas ta informacja nie może być przełożona na zachowanie naszej postaci. Mamy tutaj do czynienia z pojęciem Metagaming. Oznacza on dokładnie to, iż nie możemy wykorzystywać informacji OOC w IC (to samo tyczy się nazywania obcych postaci po wyświetlanym nicku), gdyż najzwyklej w świecie psuje to wszystkim rozgrywkę, a nawiązując do samego trybu gry - RP - nam też nie mówi, żaden głos znad głowy o tym kto co o nas mówi.

Przejdę teraz to kolejnego, bardzo ważnego aspektu rozgrywki. Gra RP, oparta jest przede wszystkim na grze opisowej, ponieważ poza kreowaniem własnych postaci, kreujemy otaczający nas świat. Komendy, które nam będę NIEZBĘDNE do gry to: /me i /do.

Komendy /me używamy, aby opisać wszystkim dookoła co w tej chwili nasza postać robi, jak się zachowuje. Tutaj ważna rzecz - ograniczamy się do zachować obserwowalnych, a czasem animacja może załatwić całą sprawę za nas. Komendy używamy w następujący sposób: /me [wykonywana czynność w trzeciej osobie]. Komendy /me można użyć w trakcie wypowiedzi - np. John_Smith mówi: Ty, zobacz tam! **wskazał na dzika w zaroślach**.

Przykłady dla postaci o nicku John_Smith:

/me uśmiechnął się lekko i uścisnął rękę. - V
Tekst wyświetlany:
**John_Smith uśmiechnął się lekko i uścisnął rękę**

Przykład niepoprawnego użycia komendy /me:

/me jest dziwny. - X
Nie jest to żadna obserwowalna reakcja/zmiana.
Co jednak zrobić, jeśli chcemy opisać otaczające nas środowisko? Bądź jeśli chcemy opisać stan np. nieprzytomnej postaci? Z pomocą przychodzi nam wówczas komenda /do. Komendy tej zatem używamy do opisu wszystkiego co nas otacza, przytoczenie jakichś realiów, które są powszechnie znane etc. Teraz kilka przykładów komendy /do:

/do Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00" - V
Tekst wyświetlany:
**Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00**

/do John macha do Mike'a - X
Do tego służy komenda /me - nie jest to poprawne użycie komendy /do.

Jak wspomniałem wcześniej - /do należy zastosować również w przypadku opisywania stanu, w jakim się znajdujemy. Doskonałym przykładem jest sytuacja, kiedy przyjeżdża karetka do naszej nieprzytomnej postaci, która powiedzmy - została pobita - i musimy reagować na akcje, które odgrywa paramedyk.

B - nasza postać
A - paramedyk

A: **Jakie ciśnienie tętnicze? (John_Smith)**
B: **120/80 (Mike_Stone)**
A: **Oddech w porządku? (John_Smith)**
B: **Tak (Mike_Stone)**

Oczywiście medyk wcześniej odegra stosownie na /me wszelkie akcje, niezbędne do przeprowadzenia badania ciśnienia, czy sprawdzenie oddechu.

Upomnę jeszcze jedną oczywistość - wpisanie w konsoli tekstu bez komendy jest równoznaczne z wpisaniem tekstu, który wypowie nasza postać.

Przykład:
Wpisujemy: Cześć, co tam, Mike?
Wyświetla się: John_Smith mówi: Cześć, co tam, Mike?

Zatem podsumowując wszystko w całość - przedstawię poniżej krótką scenkę:

John i Mike idą ulicą.

**Na ścianie wisi plakat zespołu Genesis. (John_Smith)
**John_Smith spogląda na plakat, a następnie otwiera usta.
John_Smith mówi: O w mordę! Mike! Koncert Genesis! Idziemy?
Mike_Stone mówi: Co!? Gdzie!?
John_Smith mówi: No tam, zobacz!
* **John_Smith wskazał na plakat.
**Mike_Stone uśmiechnął się od ucha do ucha.
Mike_Stone mówi: Jeszcze się pytasz? No pewnie, że idziemy!
John_Smith: Okay! Szybko, chodźmy się spakować!
**Plakat zwiał wiatr i porwał w stronę centrum miasta. (John_Smith)


Początkowi gracze powinni zapoznać się tzw. pojęciami RP. Jest ich kilka i zostały stworzone po to, aby nowi gracze łatwiej przyswoili realia RP, jak mają się zachować, a jak nie. Poniżej postaram się pokrótce opisać każde z nich.

BH (Bunny Hop) - jest to używanie ciągłego skoku w celu szybszego znalezienia się w danym miejscu.
PG (Power Gaming) - definiuje się to jako zmuszanie kogoś do akcji RP. Przykład : ''/me uderza Alexa, tak mocno że wybija mu dwa zęby a on traci przytomność".
MG (Meta Gaming) - Tak jak wcześniej wspomniałem. Jest to wykorzystywanie informacji OOC w IC.
CK (Character Kill) - jest to nic innego jak permanentne uśmiercenie swojej postaci..
CK2 (Car Killing) - jest to najeżdżanie na osobę, w celu wbicia jej BW*
CN (Celebrity Name) - nazywanie swej postaci imieniem oraz nazwiskiem sławnej osoby (w zależności od regulaminu może tyczyć się to również fikcyjnych bohaterów telewizyjnych) Np. MIley_Cyrus, Jack_Sparrow.
NJ (Ninja Jacking) - Nic innego jak kradzież auta, poprzez wyrzucenie z niego kierowcy bez odegrania odpowiedniej akcji RP.
OOC (Out Of Character) - wszystko poza grą, czyli nasz świat prawdziwy.
IC (In Character) - Świat wirtualny, świat naszej postaci. Wszystko co rozgrywa się w życiu naszego stworzonego człowieczka.
DM (Dead Match)- Zabijanie bez powodu.
BW* (Brutally Wounded). W momencie gdy zostaniemy pobici/spadniemy/ucierpimy na wskutek wypadku a nasze HP spadnie do 0, włącza nam się czas, w którym nasza postać jest nieprzytomna. W zależności od regulaminu, lecz najczęściej, po BW nasza postać nie pamięta zajścia sprzed utraty przytomności - jest to zabezpieczenie organizacji przestępczych. Kiedy tylko BW się skończy, będziemy mogli dalej prowadzić gre, z obniżonym poziomem HP. Podczas BW możemy akceptować CK (Character Kill - wyjaśnione wyżej), jednak nie jest to wymagane.

 
 

 

KREOWANIE POSTACI



Poza systemową częścią naszej postaci istnieje jeszcze strefa merytoryczna. Nasza postać staje się automatycznie swoistego rodzaju bohaterem świata przedstawionego, który jest odzwierciedleniem prawdziwego życia. Co za tym idzie - nie ma klonów, każdy musi (a przynajmniej powinien) różnić się, a to wyglądem, a to charakterem. Skupimy się więc krok po kroku jak wykreować swojego własnego bohatera.

1. Nazwij swoją postać.

Imię i nazwisko oczywiście anglojęzyczne, co również dotyczy postaci migracyjnych np. z Polski (e.g. Jan Kowalski -> John Kovalsky). Jeżeli masz problem z dobraniem imienia i nazwiska, Twoja wyobraźnia jest na kresie wytrzymania, bądź jesteś po całonocnej imprezie - z pewności przydatny tu będzie generator imion i nazwisk: http://www.fakenamegenerator.com/

 

2. Określ charakter i historię postaci.

Najważniejszy punkt w merytorycznym kreowaniu postaci. Pobaw się w Mickiewicza i w zwojach swojego mózgu zapisz historię Twojej postaci. Być może nikt Ci za tę pracę laurów ni Nobla nie da, aczkolwiek znacznie ułatwi Ci wcielenie się w Twojego bohatera. To Ty decydujesz kim jesteś. Może to być zwykły mężczyzna, który najzwyklej w świecie urodził się w Santos, może to być kobieta, która wyemigrowała z Europy w poszukiwaniu "lepszego jutra", a może to były zbrodniarz z Azji, który uciekł w popłochu przed wrogami. Ten proceder w istocie jest bardzo ważnym aspektem, który popiera właściwą rozgrywkę na serwerze. Pozwala na adaptację postaci w wielu sytuacjach, ponieważ można sobie wyobrazić, że całkiem inaczej zareaguje na zaczepkę szary Smith, a inaczej emigrant z Albańskiej mafii. Jedyną blokadą to Twój mózg i Twoja wyobraźnia. Zachęcam do tworzenia jak najciekawszych historii przeszłości Waszych bohaterów, gdyż są one również podstawą do odgrywania nowych sytuacji, nawiązujących właśnie do Waszych przeszłości. Dobrze też sobie na wstępie ustalić "prefix" postaci - czy będzie on kierowany na stróża prawa, przestępce, polityka, pracownika fizycznego, pracownika biura, etc. - będzie to podstawa to budowania fundamentów historycznych tejże postaci.

3. Ostatecznie adaptacja postaci.

Na samym końcu, gdy wszystko jest niemal gotowe, podsumuj sobie "kim jesteś i jak się tu znalazłeś", a potem graj zgodnie z przeznaczeniem i planem postaci - tj. obracaj się w charakterystycznym dla Ciebie towarzystwie, podejmij Twoją wymarzoną pracę itd.
 

  • Like 10
  • LUL 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...